Het ‘hoe en wat’ bij omgaan met social media binnen je (sport)vereniging

Zeer regelmatig spreek ik bestuurders van (sport)clubs over ledenbeheer, ledenwerving en de bijbehorende communicatie. Online communicatie speelt daarin een grote rol. Maar hoe ga je daar als vereniging mee om?

Social media, kans of belemmering?
Om op het vizier van jeugd (en tegenwoordig ook de wat oudere doelgroep) te komen, moet men zichtbaar zijn en zichtbaar blijven. Dat is bij de meeste verenigingen wel duidelijk. De aanwezigheid van social media is hierin erkend, maar wordt veelal als moeilijk en soms zelfs als storend ervaren. Moeilijk wanneer men onbekend is met de platformen en de zin ontbreekt om zich hierin te verdiepen. Storend als blijkt dat veel van de verenigingscommunicatie buiten de vereniging om gaat.

Onder het mom van “kunnen ze niet gewoon op de vereniging met elkaar praten” en “wij hebben toch ook een website”, wordt de afkeur uitgesproken van deze ‘vreemdgangers’. Natuurlijk is het frustrerend wanneer bijv. Facebook vol staat met de leukste momenten van jouw vereniging en jouw website slechts met de “verplichte” wedstrijdverslagen van het eerste elftal of verplichte kost als de ALV-aankondiging en bestuursverslagen. Kortom, als vereniging ben je op zoek naar leuke relevante informatie op je site voor iedere bezoeker. Dat houdt de binding binnen je vereniging goed en de website leuk om te bezoeken.

 

“Dat was vroeger heel anders”
Ja, dat klopt. Vroeger was er meer tijd voor de vereniging, minder afleiding, meer betrokkenheid en minder stress. Maar bovenal liep niet iedereen 24/7 met een apparaatje op zak dat je om de paar minuten van informatie voorziet waar je heel snel over moet beslissen of je deze informatie opslaat of direct weer vergeet. En daar moet jij als vereniging dan een plekje tussen zien te verwerven. Inclusief de gedachte dat veel sporters steeds individualistischer worden en het steeds vaker draait om ikke, ikke, ikke. Het lijken wel klanten.

 

Toch liggen er kansen
Hoewel de wereld individualistischer wordt, blijft de behoefte bestaan om ergens bij te willen horen. Maar daar willen we alleen steeds minder moeite voor doen. Als de ervaring leuk is, ben je bereid om er meer tijd in te steken of aandacht aan te geven. En vaker terug te komen!

 

Laten we daar de draad eens oppakken.
Oftewel gemakkelijk toegankelijke, persoonlijk relevante en leuke informatie. Direct maar even een experimentele tip: bezoek uw verenigingswebsite en social media platformen eens als nieuw potentieel lid. Zou je direct geïnteresseerd zijn? Zie je redenen om lid te worden? En herken je de club? Doe dit vervolgens nog eens maar dan als een bestaand lid. Ben je tevreden over wat je ziet? Brengt het jou genoeg?

 

Ledenwerving of ledenbehoud
Dat het gebruik van social media eigenlijk onmisbaar is in het actief werven van nieuwe leden, is voor velen geen nieuws. Het hoe is een stuk onbekender. Wat ik zelf vaak adviseer aan verenigingen is dat men zich op social media van haar sterke kant laat zien. Zorg naast deze sterke kant in ieder geval voor consistentie op al jouw social media kanalen. Dit draagt bij aan een duidelijke en geloofwaardige berichtgeving.

Tip 1: Een herkenbare header op jouw Facebook en Twitter, inclusief jouw verenigingslogo welke terugkomt op uw website is een eerste goede stap. Zorg dat deze header de uitstraling heeft welke je zelf als potentieel lid graag zou willen zien. Bespreek jouw uitstraling binnen de bestuursvergadering of betrek jouw leden in deze zoektocht naar de gewenste uitingen.

Tip 2: Waarom juist jouw vereniging? Zorg ervoor dat je in de header/foto’s al direct laat zien wat voor vereniging je bent. Excelleer je in resultaat met jouw vlaggenschip? Ben jr een gezellige club waar plaats is voor iedereen? Of een combinatie van dit alles?

Tevens biedt de korte omschrijving op Facebook en Twitter ruimte om jouw club te profileren. Gebruik deze en vermijdt informatie als “Tennisclub de klappers is opgericht in 1820….”. Het moet een aantrekkelijke introductie zijn want anders wordt er snel beslist om het gelijk te vergeten.

Tip 3: Zorg dat de website minimaal net zo goed is als jouw Facebook en Twitter pagina’s. Niets is zo jammer als een goede online campagne welke eindigt op een onaantrekkelijke website.

Tip 4: Ontbeert het je aan tijd en wilt je slechts een beperkt aantal social media gebruiken? Dat kan. Maak in ieder geval op de belangrijkste social media (Facebook, Twitter, Youtube, Instragram) accounts aan maar zet deze op verborgen. Sla de inloggegevens centraal op voor de toekomst en/of jouw opvolgers.

 

En de bestaande leden dan?
Is de website in principe niet van en voor bestaande leden? Zeker, maar die zitten ook steeds vaker in externe sportapps (van de bond) naar standen en uitslagen te kijken. En op de Facebook en Twitter accounts van hun eigen team naar gekke foto’s en filmpjes te turen.

 

Hoe krijg je ze daar dan weg?
Daar verschillen de meningen over en één ding is zeker: makkelijk is het niet. Maar we kunnen het in ieder geval proberen. Laten we eens kijken WAT ze precies zou kunnen overhalen om toch de verenigingswebsite eens te bezoeken.

 

Kortom, hoe krijg ik (nieuwe/bestaande) leden naar mijn verenigingswebsite?

 

1) Gemak
Het moet in ieder geval eenvoudig zijn om de verenigingswebsite te bezoeken. Daarbij moet alle informatie eenvoudig te vinden zijn. Met één of twee acties bij de juiste informatie zijn. Zorg dat jouw website geschikt is voor allerlei instrumenten waarmee de website wordt bezocht. Responsieve of adaptieve websites, welke hoog in de Google ranking staat,  of een openbare verenigingsapp zijn hier allen goede voorbeelden van.

Verder kun je het leden eenvoudig maken om informatie van de club te delen naar social media met like & share knoppen. Wanneer je de verenigingswebsite als bron gebruikt, zullen mensen via social media de berichten op jouw website moeten lezen. Overigens ook niet vervelend voor uw sponsoren, maar dat is weer een ander onderwerp.

 

2) Relevante unieke informatie
Staat er altijd leuke relevante verenigingsinformatie op Twitter en Facebook? Haal die info naar je website. Via eenvoudige feeds toon je in een handomdraai Twitter, Facebook en Instagram content op je verenigingswebsite. Aangevuld met hun persoonlijke teamstand, wedstrijden of trainingen. Allemaal te vinden in één scherm op jouw verenigingswebsite. Kortom: Draai ze niet de rug toe, maar neem de social media op in je eigen website, en vul deze info aan met data die je als club hebt.

Bij voorkeur achter persoonlijke inlog, zodat je bepaalde informatie alleen voor je clubleden beschikbaar stelt en je teams of groepen zo hun eigen “plekje” geeft. Zorg er wel voor dat ze niet steeds opnieuw hoeven in te loggen, met een “bewaar wachtwoord”  functie.

 

3) Persoonlijk relevante informatie
Algemeen nieuws wordt vergeten. Persoonlijk relevant nieuws wordt onthouden. Zorg dus voor persoonlijk relevante informatie. Jouw trainingen,, jouw wedstrijden, evenementen waarvoor jij kan inschrijven. Hier ontmoeten ikke, ikke, ikke en de vereniging zich automatisch. Het ideale moment om meer algemenere verenigingsinformatie of wereldnieuws van je sport te delen. Maar dan wel op één locatie en het liefst in één scherm. Wat anders kost het misschien weer te veel moeite.

 

4) Voel je betrokken en belangrijk.
Zorg verder dat men zich betrokken voelt bij de club. Wanneer een team een wedstrijdverslag plaatst, toon deze dan direct op de voorpagina. Beloon teams/leden die veel leuke content aanleveren/plaatsen met een stuk waardering. Bijvoorbeeld een verkiezing voor web-awards van het jaar. Eventueel met mooie of ludieke prijzen waarbij sponsoren ook mogelijk een leuke rol kunnen spelen.

Laat zien dat de vereniging mensen waardeert. Betrokkenheid en zich betrokken voelen vergt een actief beleid. Stel meerdere webmasters aan die zich bekommeren over onderdelen op de website. Laat ouders leuke stukjes schrijven of foto’s insturen. En geef leden/teams die dat willen een platform.

 

Aan de slag
Werk aan de winkel dus. Zorg dat je als vereniging inzicht hebt in je eigen social media uitingen. Professionaliseer en personaliseer deze. Integreer ze daarna met je goed vindbare adaptieve/responsieve overzichtelijke website. Geef leden redenen om weer naar je website te komen door leuke (eigen) content. En combineer daarbij fun en facts!

Laatste tip. Als dit alles dan is ingericht/vernieuwd, communiceer dit dan ook groots naar alle betrokkenen bij jouw vereniging. Wanneer zij het omarmen en de voordelen zien, gaat de rest vanzelf.

 

William van Rijn
Commercieel directeur AllUnited BV

Share This