De kracht van narrowcasting binnen sportverenigingen…
Momenteel houd ik mij dagelijks bezig met het beter en efficiënter maken van verenigingen. Hierin zetten we de mogelijkheden van onze software af tegen de verschillende behoeftes binnen sportverenigingen.

 

Tijdens en na onze demonstraties en trainingen peilen we vaak de behoeftes /probleemgebieden binnen verenigingen. Vaak gehoorde probleemgebieden zijn: vrijwilligers(tekort), leden terugloop of weinig nieuwe aanwas en een tekort aan financiële middelen.

Na enkele brainstorms en het doen van desk research hebben we de Narrowcasting herontwikkeld en brengen we dit opnieuw onder de aandacht. Niet om in eerste instantie ons product te verkopen, maar meer om aan te geven dat Narrowcasting echt het verschil kan maken voor jouw vereniging.

 

Hoe maakt narrowcasting dan het verschil?
Met narrowcasting (Het ophangen van schermen om direct naar de doelgroep te communiceren) kan je op verschillende plaatsen op jouw vereniging gerichte en interessante boodschappen verkondigen. Daarbij is het uiteraard leuk voor de leden om te zien dat ze jarig zijn en toon je daarmee als club jouw betrokkenheid maar er is meer…

Jouw club bezoekers zijn namelijk niet alleen leden, maar ook passanten die je graag ziet betalen voor allerlei zaken en misschien zelfs wil interesseren voor jouw vereniging. (of voor een vacature als vrijwilliger)

Het tonen van interessante informatie aan deze doelgroepen kan dan zeer interessant en lucratief zijn.

 

Maar hoe dan?
Stel je jezelf eens voor dat vereniging “DE HOPPERS” drie narrowcasting schermen in de vereniging ophangt. In de kantine, in de snackcorner en in het sponsorhome.

Nu kennen we de traditionele narrowcasting content die voor leden en sponsoren herkenbaar en leuk is zoals laatste nieuws, teamfoto’s en buienradar maar dat is puur entertainment.

Narrowcasting commercieel inzetten
Maar stel je jezelf nu eens voor dat je commercieel gaat nadenken over het inzetten van jouw schermen. Het scherm in de kantine toont naast leuke zaken zoals buienradar en de verenigingsagenda ook een “wordt lid kennismakingsaanbod” voor potentiële nieuwe leden of “Nu ook mini tennis, vanaf 3 jaar” Ook staat er een “meld je nu aan als vrijwilliger via vrijwilliger@jouwsportclub.nl sheet” tussen.

Het scherm toont ook de ‘5’ geboden van de club waarin respect scoort (jouw vereniging is dus ver ontwikkeld). Ook de speciale Narrowcastingsponsor komt regelmatig voorbij en hij betaalt je hiervoor maandelijks laten we zeggen 100,- euro. Ook de evenementen van jouw club kan je makkelijker onder de aandacht brengen van een grotere doelgroep.

De snackcorner toont de weekaanbieding (die u uiteraard goed geld oplevert) en ook te koop staande huizen van de plaatselijke makelaar die de vereniging hier 100,- per maand voor betaalt. Je moet toch op je broodje wachten en kijkt immers altijd op het scherm.

In het sponsorhome komen de sponsorpakketten regelmatig langs en toon je foto’s van gezellige sponsoruitjes. Daarmee interesseert jou misschien wel potentiële nieuwe sponsoren.

En zo zijn er legio voorbeelden van hoe je narrowcasting kan inzetten om je vereniging te versterken en de lopende grote onderwerpen te tackelen. Narrowcasting kan in veel gevallen al binnen een half jaar break even zijn door slimme advertentieplekken. Binnen AllUnited weten we dat het vaak de Content Manager is die ook de narrowcasting beheert. Zorg bij jouw keuze voor Narrowcasting in ieder geval voor de mogelijkheid om meerdere castings te maken en tijdsgestuurde content voor bijvoorbeeld volwassenen of kinderen te kunnen tonen.

 

Tip: meet uw bereik!
Om sponsoren te werven voor jouw schermen is het vaak slim om “het bereik” van jouw scherm in kaart te brengen. Hoeveel mensen zien het scherm op een drukke zaterdag? en hoeveel is dat dan per maand? Met dit bereik kan een potentiële sponsor rekenen en inschatten of adverteren op jouw narrowcasting interessant is.

 

William van Rijn
Commercieel Directeur AllUnited BV

Share This